Utomhusmiljö Bergstadens förskola, en del av förskolans gård

Bergstadens förskola

Bergstadens förskola ligger centralt på Bergnäset och har nära till skog, idrottsplats, skola och friluftsområden. Förskolan har ett eget kök. Vi anpassar lärmiljöerna efter barnens intressen, utveckling och lärande.

Alla kommunala förskolor på Bergnäset har en samverkan med varandra för att få en likvärdig utbildning.

Verksamhetsidé/Pedagogisk inriktning

Vår vision:

På vår förskola har pedagogerna barnens bästa i centrum. Vi skapar tillsammans en likvärdig utbildning där alla barn är delaktiga och har inflytande, med lekfull undervisning i tillgängliga lärmiljöer.

På Bergnäsets förskolor arbetar vi projektinriktat med "Språkrika lärmiljöer i fantasins värld" som projektnamn.

Barnen ska känna trygghet, tro på sin förmåga, att vara en tillgång i gruppen. Att utveckla sin identitet och självständighet, sin förmåga att lära, samarbeta, bry sig om varandra och vår miljö. Förskolan lägger grunden för ett livslångt lärande och tillsammans erövrar barnen nya färdigheter i språk, matematik, naturvetenskap, teknik, musik, drama, rörelse och skapande. I vår undervisning använder vi både analoga och digitala hjälpmedel.

På våra åldershomogena avdelningar är vår pedagogiska inriktning just nu lärmiljöer, språkutveckling och hälsa och välbefinnande.

Alla förskolor har ett systematiskt kvalitetsarbete och följer upp olika resultat. Resultaten analyseras och vi tar beslut om vad vi ska göra för att bli bättre.

Barns inflytande

Barns sociala utveckling förutsätter att de allt efter förmåga tar ansvar för sina egna handlingar, miljö och material i förskolan. De behov och intressen som barnen själva ger uttryck för ligger till grund för utformningen av lärmiljön och utbildningen. Vi skapar förutsättningar för barn att utveckla och förmedla tankar och åsikter. Barns identitet stärks med stöd av lek, it, skapande och språkutveckling.

Föräldrasamverkan

Dagliga möten med vårdnadshavare vid lämning och hämtning av barnen ger rika tillfällen till samtal. Vi erbjuder utvecklingssamtal en gång per år. Då har vårdnadshavarna möjlighet att samtala enskilt med en pedagog angående deras barns utveckling, lärande och trivsel på förskolan. Vi har vårdnadshavarmöten och andra sammankomster då vi bjuder in till olika träffar. Det kan exempelvis vara öppet hus, luciafirande, vårfest osv. Vårdnadshavare kan följa våra arbeten via lärloggar på Unikum.

Förskolan har en likabehandlingsplan som vi arbetar efter. Den revideras varje år. I den ingår barnkonventionen som vi arbetar efter och konkretiserar i utbildningen.

Förskolan har riktlinjer som markerar att trakasserier och sexuella trakasserier inte accepteras.

Pedagogerna arbetar aktivt närvarande barnen för att se och höra vad som sker. Det bidrar till att förebygga kränkningar

Vi har särskilt uppsatta rutiner för hur vi ska arbeta med kränkningar. Vid kränkningar rapporteras detta i ett system och vi jobbar utifrån utarbetade frågeställningar som vi använder när vi utreder händelsen. Händelser följs alltid upp.

Varje barn och introduktion är unik och tiden för introduktionen varierar beroende på barnets behov och tidigare erfarenhet av förskolan. För att barn och föräldrar ska få en så bra start som möjligt på sin förskoletid brukar vi avsätta en till två veckor för introduktion.

När ni får er platsbekräftelse kontaktar förskolan er för mer information och för planering av inskolning.

Kontakt

Bergstadens förskola
Stengatan 139
972 52 Luleå

Avdelningar

Smaragden: 0920-45 46 38
Safiren: 0920-45 46 39
Diamanten: 0920-45 36 97
Rubinen: 0920-45 46 40

Rektor

Christina Storelv Karlsen

Du kommer i kontakt med rektor via Luleå kommuns kundcenter.

Sidan uppdaterades den 18 december 2024