En kvinna med en husritning står i naturen och funderar på om kommunen kan göra en ny detaljplan

Detaljplaner

Vad är en detaljplan? Och hur går det till när kommunen tar fram en ny detaljplan? När kan man lämna synpunkter på ett förslag till ny detaljplan? På den här sidan hittar du svaren på dessa frågor och också länkar till både gällande detaljplaner och nya planer som det arbetas med just nu här i Luleå.

Vad är en detaljplan?

En detaljplan är en karta som tillsammans med planbeskrivningens text bestämmer vad som får byggas och hur mark och vatten ska användas inom ett visst geografiskt område. Den reglerar till exempel byggnaders höjd och placering och vad som får byggas eller anläggas i området, exempelvis industri, handelslokaler, bostäder eller kanske grönområden. En detaljplan visar också hur infrastruktur och trafik ska se ut i området.

Planen fungerar efter att den är fastställd som underlag för beslut när de som bor eller har verksamhet i området ansöker om bygglov hos kommunen. När någon ansöker om bygglov inom ett område som är detaljplanerat, kontrollerar miljö- och byggnadsnämnden att det som ska byggas följer reglerna i detaljplanen för området.

Processen att ta fram en detaljplan görs i flera steg där de berörda ges möjlighet att framföra sina synpunkter. Det är alltid kommunen som tar fram en detaljplan, det kallas för att kommunen har planmonopol. En detaljplan är juridiskt bindande och ger fastighetsägaren en byggrätt, rätten att bygga på den aktuella tomten, vad som får byggas och hur stor yta som får bebyggas.

Beslutet om att anta en detaljplan tas av våra folkvalda politiker och det är därför ytterst de som bestämmer hur ett område ska planeras. Olika avvägningar på politiska grunder kan ibland leda till att planer arbetas om. Målet är att säkerställa att planen tar hänsyn till olika intressen och är hållbar för framtiden.

Planprocessen steg för steg

Att ta fram en ny eller ändra en befintlig detaljplan är en demokratisk process som bestäms av plan- och bygglagen (PBL). I planprocessen bedömer kommunen hur ett mark- eller vattenområde ska användas på bästa sätt och en avvägning görs mellan allmänna och enskilda intressen. Själva processen är till för att alla som blir berörda av den nya detaljplanen ska få möjlighet att tycka till och lämna sina synpunkter. Detta görs för att få ett bra underlag till beslut och för att se till så förslaget är väl förankrat hos de som bor och verkar i området för den nya detaljplanen.

En idé om att bygga något nytt eller använda ett visst markområde på ett nytt sätt kan komma från en exploatör, en fastighetsägare eller från kommunen själv. Som exploatör eller fastighetsägare i Luleå ska du gå via Byggdialogen om du vill att det tas fram en ny eller ändrad detaljplan.

Byggdialogen

Byggdialogen ger dig som vill bygga i Luleå möjlighet att dela dina idéer och förslag med representanter från Luleå kommun. Här får du möjlighet att träffa tjänstepersoner som är experter på olika delar av byggprocessen, från översiktsplanering till bygglov.

Efter att en exploatör/fastighetsägare hört av sig till byggdialogen på Luleå kommun utreds ansökan och tas sedan upp politiskt. Beslut om att starta en detaljplan eller inte tas av de folkvalda politikerna i samhällsbyggnadsutskottet och kan inte överklagas.

Blir beslutet att det inte ska tas fram en ny eller ändrad detaljplan betyder det att det inte startas upp en detaljplaneprocess. Säger politikerna ja till att starta upp en detaljplaneprocess kallas det att kommunen får ett planuppdrag. Ett planuppdrag innebär inte alltid att det i slutänden blir en antagen detaljplan, det beror på många faktorer längs vägen och ska prövas enligt plan- och bygglagen.

För att alla som blir berörda av genomförandet av en detaljplan ska kunna göra sin röst hörd innan planen beslutas tas det fram ett samrådsförslag, eller ett planförslag som det också kallas. Förslaget består av två delar; en plankarta och en planbeskrivning i text.

Kartan visar vilket geografiskt område detaljplanen gäller, hur området delas upp för olika sorters användning och vilka bestämmelser som gäller. Planbeskrivningen i text förklarar syfte och mål med detaljplanen och hur den ska genomföras. Här beskrivs även hur man tagit hänsyn till olika sakfrågor och vilka avvägningar som har gjorts. Det kan också finnas ett antal bilagor till planförslaget, det kan till exempel handla om olika utredningar, inventeringar eller andra underlag.

Innan detta samrådsförslag tas fram kan alltså olika sakfrågor behöva utredas. Det kan till exempel handla om trafik, buller, dagvatten, klimat, miljö, natur- och kulturmiljö med mera. Utredningarna görs av Luleå kommuns tjänstepersoner eller externa konsulter. Dessa utredningar blir ett underlag vid bedömningar och avvägningar i samrådsförslaget.

Under arbetet med att ta fram ett samrådsförslag görs hela tiden avvägningar mellan vad de som bor och arbetar i ett område tycker (enskilda intressen) och mer generella behov som berör många medborgare och kanske flera generationer framåt (det allmänna intresset). Kommunen har i uppgift att bevaka det allmänna intresset och en långsiktigt hållbar utveckling samtidigt som man när det är möjligt ska ta hänsyn även till enskildas intressen.

Tidig dialog vid behov

Innan samrådsförslaget tas fram arrangeras ibland en tidig dialog med sakäkgare och intressenter, alltså de som blir berörda av genomförandet av den tänkta detaljplanen. Det kan handla om de som bor grannar med området eller närbelägna företag eller organisationer. Kommunen kan också vilja ha en dialog med dem som ska använda det som planeras i området som till exempel elever och personal om det handlar om en skola.

Genom att bjuda in till dialog tidigt i planprocessen kan kommunen fånga in behov och viktig information om området och dess förutsättningar innan planarbetet hunnit alltför långt. Det är dock viktigt att veta att denna tidiga dialog inte är bestämd enligt plan- och bygglagen som till exempel samrådet och granskningen är längre fram i planprocessen. Tidig dialog görs bara när det finns behov av det och möjlighet rent tidsmässigt.

När kommunen har tagit fram ett samrådsförslag genomförs ett samråd där boende i närheten och andra berörda kan lämna synpunkter. Om du som medborgare bor i planområdet, är granne till området, äger fastigheter eller har andra rättigheter inom planområdet räknas du som berörd sakägare av planförslaget och får information om hur samrådet går till och när i tiden det genomförs.

Under tiden för själva samrådet kan du ta del av samrådsförslaget för den aktuella planen med plankarta, planbeskrivningar och bilagor digitalt på Luleå kommuns webbplats på adressen lulea.se/detaljplaner där du söker upp den aktuella planens egen sida. Du kan även ta del av utskrivna exemplar av plankarta och planbeskrivning i en utställning på våning 5 i Stadshuset. Är planen av stort allmänt intresse eller påverkar ett specifikt område i kommunen kan planen ibland även ställas ut i entrén på stadsbiblioteket på Kulturens hus eller i stadsdels- eller byabibliotek i närheten av det aktuella planområdet.

Ibland arrangerar kommunen också samrådsmöten för att presentera förslaget, svara på frågor och fånga upp synpunkter från medborgarna. Myndigheter som Länsstyrelsen, Lantmäteriet och Trafikverket samt andra kommunala verksamheter deltar också i samrådet för att säkerställa att förslaget stämmer överens med riksintressen och regionala mål. Samrådsperioden syftar till att skapa en bred förankring och ge alla berörda en möjlighet att påverka planförslaget.

Luleå kommun tar emot synpunkter på detaljplaner under samrådstiden via e-post eller vanlig post. Adresser och tider för samrådet finns på den aktuella planens sida på lulea.se under tiden för samrådet.

Vill man längre fram ha rätt att överklaga det framtida beslutet om att anta detaljplanen måste du ha lämnat in dina synpunkter skriftligt inom samråds- eller granskningstiden vilken framgår på detaljplanens sida på lulea.se.

Efter samrådsperioden, som normalt varar i minst tre veckor, sammanställs och bearbetas de insamlade synpunkterna i en samrådsredogörelse och planförslaget ändras vid behov. Kommunen redovisar i samrådsredogörelsen hur de inkomna synpunkterna har hanterats, antingen genom att förklara ändringar som gjorts i planförslaget eller genom att motivera varför vissa synpunkter inte har resulterat i ändringar.

Efter att synpunkter som kommit in under samrådet har hanterats så ändras eventuellt planförslaget. Nästa steg i planprocessen heter granskning och det innebär att det ändrade planförslaget åter ställs ut för att samla in ytterligare synpunkter från berörda parter.

Information skickas till de som yttrat sig under samrådet och andra som påverkas av förslaget. Förslaget ställs ut i minst två veckor på samma platser som under samrådet. Under granskningstiden kan skriftliga synpunkter lämnas in på samma sätt som under samrådet.

Vill man längre fram ha rätt att överklaga det framtida beslutet om att anta detaljplanen måste du ha lämnat in dina synpunkter skriftligt inom samråds- eller granskningstiden vilken framgår på detaljplanens sida på lulea.se.

Efter granskningen sammanställer kommunen synpunkterna i ett granskningsutlåtande, där det klargörs om några ändringar har gjorts i planförslaget eller inte. Endast mindre ändringar kan göras efter granskningen. De som lämnat skriftliga synpunkter har rätt att överklaga kommunens beslut om att anta detaljplanen.

Efter att planförslaget har bearbetats efter granskningen är det dags för politiskt beslut. Information inför antagandet skickas till alla som har lämnat synpunkter under processen för att de ska kunna ha insyn och möjlighet att prata med politikerna inför antagandet. Antagande av detaljplanen innebär att politikerna i kommunstyrelsen beslutar att detaljplanen är färdig. När en detaljplan är antagen politiskt, informerar kommunen de berörda och anslår beslutet på sin digitala anslagstavla.

Är du en berörd sakägare och har lämnat skriftliga synpunkter under samrådet eller granskningen kan du överklaga beslutet om att anta en detaljplan till mark- och miljödomstolen. Beslutet kan överklagas om du är missnöjd med den aktuella detaljplanen eller om processen genomförts felaktigt. Överklagan skickas till kommunen som vidarebefordrar den till mark- och miljödomstolen. Överklagan måste lämnas in senast tre veckor efter att protokollet publicerats på kommunens webbplats. Du som är en berörd sakägare får under rätt skede i processen information om hur du ska göra om du vill överklaga antagandet av en detaljplan.

Mark- och miljödomstolen prövar om du har rätt att klaga, om planen har hanterats på rätt sätt och själva sak­frågan. Det beslut mark- och miljödomstolen kommer fram till börjar gälla efter tre veckor om ingen överklagar domstolens beslut. Om du överklagar beslutet igen, går ärendet vidare till Mark- och övermiljödomstolen. För att ärendet ska tas upp krävs att domstolen ger prövningstillstånd.

Är du en berörd sakägare och har lämnat skriftliga synpunkter under samrådet eller granskningen kan du överklaga beslutet om att anta en detaljplan till mark- och miljödomstolen. Beslutet kan överklagas om du är missnöjd med den aktuella detaljplanen eller om processen genomförts felaktigt. Överklagan skickas till kommunen som vidarebefordrar den till mark- och miljödomstolen. Överklagan måste lämnas in senast tre veckor efter att protokollet publicerats på kommunens webbplats. Du som är en berörd sakägare får under rätt skede i processen information om hur du ska göra om du vill överklaga antagandet av en detaljplan.

Mark- och miljödomstolen prövar om du har rätt att klaga, om planen har hanterats på rätt sätt och själva sak­frågan. Det beslut mark- och miljödomstolen kommer fram till börjar gälla efter tre veckor om ingen överklagar domstolens beslut. Om du överklagar beslutet igen, går ärendet vidare till Mark- och övermiljödomstolen. För att ärendet ska tas upp krävs att domstolen ger prövningstillstånd.

När och hur kan du påverka en detaljplan

Kommunens arbete med att ta fram nya detaljplaner är en öppen och demokratisk process där du som berörs har möjlighet att påverka. Genom att engagera dig och lämna dina synpunkter i rätt skeden under processens gång kan du vara med och påverka hur ditt område utvecklas. Planerna blir på det sättet mer genomtänkta och det blir då oftast bättre för alla som ska bo, vistas eller arbeta i området.

Under processen med att ta fram en ny detaljplan finns det flera olika tillfällen för dig som blir berörd av den nya detaljplanen att lämna synpunkter och få ställa frågor.

Det finns alltid en ansvarig planarkitekt för varje ny detaljplan. Denna person kan du kontakta genom hela planprocessen och ställa frågor eller kanske lämna viktig information om området. Du hittar kontaktuppgifter till ansvarig planarkitekt längst ner på den aktuella detaljplanens sida på lulea.se under pågående detaljplaner.

Det första av de formella och lagstadgade tillfällena till dialog under processen med att ta fram en detaljplan kallas samråd. Under en samrådsperiod har berörda, alltså människor som bor eller verkar i området samt olika myndigheter och organisationer, möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget. På så vis hämtar kommunen in mer kunskap om området. Alla tillfällen för samråd annonseras på Anslagstavlan på Luleå kommuns webbplats och vid utökade planer (större) annonseras det även i lokalmedia. Information om samrådet och hur man gör för att lämna en synpunkt finns också på den aktuella planens egen sida på lulea.se/detaljplaner.

Samrådsutställning

Under tiden för själva samrådet kan du ta del av samrådsförslaget för den aktuella planen med plankarta, planbeskrivningar och bilagor digitalt på Luleå kommuns webbplats på adressen lulea.se/detaljplaner där du söker upp den aktuella planens egen sida.

Under samrådet kan du kan även ta del av utskrivna exemplar av plankarta och planbeskrivning i en utställning på våning 5 i Stadshuset. Är planen av stort allmänt intresse eller påverkar ett specifikt område i kommunen kan planen ibland även ställas ut i entrén på stadsbiblioteket på Kulturens hus eller i stadsdels- eller byabibliotek i närheten av det aktuella planområdet.

Samrådsmöte

Vid större planer som berör många människor eller om den nya detaljplanen kanske påverkar en specifik målgrupp eller boende i ett geografiskt begränsat område kan kommunen ibland bjuda in till ett samrådsmöte. Ett samrådsmöte kan ibland vara öppet för alla att besöka och ibland är inbjudningarna personliga. På samrådsmötet berättar tjänstepersoner från Luleå kommuns detaljplanekontor om förslaget till ny detaljplan. Du kan också ställa frågor och ta del av kartor över området.

Sakägare

Om du som medborgare bor i området som planen omfattar, om du är granne till området, äger fastigheter eller har andra rättigheter inom planområdet räknas du som berörd av planförslaget och du kallas då sakägare. Du som är sakägare och vill lämna en synpunkt på en pågående detaljplan och vill ha rätt att senare överklaga beslutet om att anta en detaljplan måste göra det skriftligt under antingen samrådet eller det senare tillfället när det bearbetade planförslaget ställs ut igen under granskningen.

Lämna synpunkt

Luleå kommun tar emot skriftliga synpunkter på detaljplaner under samrådstiden via e-post eller vanlig post. Adresser och tider för samrådet finns på den aktuella planens sida på lulea.se under tiden för samrådet.

När du lämnar in en skriftlig synpunkt måste du ha med hela planens namn och diarienummer som står på respektive plans sida här under pågående detaljplaner. Du måste också lämna ditt eget fullständiga namn och hela din adress. Dina synpunkter måste ha kommit in till kommunen innan samrådstiden har gått ut.

Samrådsperioden pågår under minst tre veckor och när den är över sammanställer kommunen alla synpunkter som kommit in och bearbetar detaljplaneförslaget. Det tas även fram en samrådsredogörelse där det förklaras hur synpunkterna som kommit in tagits om hand i planen. De som är sakägare och blir direkt berörda av detaljplanens genomförande och har lämnat in skriftliga synpunkter får denna redogörelse skickad till sig via post.

Det bearbetade detaljplaneförslaget ställs nu åter ut i det som kallas granskning. Denna granskning är ytterligare ett tillfälle för dem som är berörda av förslaget att lämna sina synpunkter. De som har lämnat in skriftliga synpunkter under samrådet får information om när det är dags för granskning. Under granskningen ställs planförslaget ut i minst två veckor. Granskningsutställningen finns på samma ställen som under samrådet.

Vid större planer som berör många människor eller om den nya detaljplanen kanske påverkar en specifik målgrupp eller boende i ett geografiskt begränsat område kan även ett granskningsmöte arrangeras då kommunen visar och berättar hur planförslaget reviderats efter synpunkterna som kommit in under det tidigare samrådet.

Om du berörs av planen (är sakägare) och vill ha rätt att överklaga detaljplanen måste du lämna in dina synpunkter skriftligt under antingen samrådet eller granskningen.

Lämna synpunkt

Luleå kommun tar emot skriftliga synpunkter på detaljplaner under granskningstiden via e-post eller vanlig post. Adresser och tider för granskningen finns på den aktuella planens sida på lulea.se under tiden för granskningen.

När du lämnar in en skriftlig synpunkt måste du ha med hela planens namn och diarienummer som står på respektive plans sida här under pågående detaljplaner. Du måste också lämna ditt eget fullständiga namn och hela din adress. Dina synpunkter måste ha kommit in till kommunen innan granskningstiden har gått ut.

Efter att granskningstiden gått ut sammanställs synpunkterna i ett granskningsutlåtande. Där berättas det hur synpunkterna som kommit in har tagits om hand i planen. När detta utlåtande är klart läggs det ut på den aktuella detaljplanens sida på lulea.se och de som lämnat skriftliga synpunkter får också ett meddelande om var de kan hitta utlåtandet.

Den som är berörd av en plans genomförande och har lämnat in skriftliga synpunkter under samråds- och/eller granskningstiden har rätt att överklaga kommunens beslut om att anta en detaljplan.

Du överklagar då till mark- och miljödomstolen och du har möjlighet att överklaga beslutet inom tre veckor efter att kommunen har meddelat på sin digitala anslagstavla att planen är antagen. Du skickar din överklagan till den myndighet som tagit beslutet, det vill säga kommunen, som sedan i sin tur skickar din överklagan vidare till mark- och miljödomstolen (om din överklagan kommit in i tid).

Du kan skicka ditt överklagande via e-post eller vanlig post, observera att det endast går att överklaga inom tre veckor efter antagandet, inte under andra tider under planprocessen.

  • E-postadress: detaljplan@lulea.se
  • Postadress: Luleå kommun, Kommunstyrelseförvaltningen, Kontor Detaljplan, 971 85 Luleå

Mark- och miljödomstolen prövar om du har rätt att klaga, om planen har hanterats på rätt sätt och själva sak­frågan. Det beslut mark- och miljödomstolen kommer fram till börjar gälla tre veckor om ingen överklagar domstolens beslut. Om du överklagar beslutet igen, går ärendet vidare till Mark- och övermiljödomstolen. För att ärendet ska tas upp krävs att domstolen ger prövningstillstånd.

Det är mycket som händer i Luleå just nu och det finns många pågående detaljplaner i olika skeden av detaljplaneprocessen. Du hittar dem genom att klicka på länken nedan.

Alla skriftliga synpunkter som kommer in vid samråd och granskning blir besvarade av kommunen. Ibland arbetas planen om med hänsyn till synpunkterna, ibland inte. Alla synpunkter kan inte alltid tillgodoses i den aktuella detaljplanen eftersom kommunen måste göra en avvägning mellan allmänna och enskilda intressen och se till så att planen bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling.

Kontakt

Administratörer

Arkitekter och planarkitekter

Ingenjörer

Sidan uppdaterades den 17 juni 2025