Scenen på Luleå framtidssäkrar.

Under mässan kunde besökare lämna önskemål och synpunkter för framtidens Luleå.

Resultat av Luleå framtidssäkrar 2023

Mässan Luleå framtidssäkrar som hölls under hösten 2023 handlade bland annat om Luleås omställningsresa och hur medborgare kan bidra till att framtidens Luleåbor kan leva ett gott och hållbart liv i centrum, stadsdelarna och på landsbygden. Under mässan ställdes frågan ”Det goda livet - vad innebär det för dig som bor i Luleå? Vad tycker du är viktigt för att du ska kunna leva ett gott liv i Luleå?" till mässans besökare.

Så gick insamlingen till

Mässan var uppdelad under två dagar. På måndagen deltog elever från Luleå och kommunala medarbetare och dagen efter var allmänheten välkomna. Totalt lämnades drygt 220 förslag på hur det goda livet ska uppnås. De flesta lämnades av kvinnor. Eleverna bidrog med 44 förslag varav merparten lämnades av tjejer.

Synpunkterna berörde bland annat skola, stadsplanering, kollektivtrafik och trafik, kultur, fritidsaktiviteter och möjligheter till möten.

Så tyckte ungdomarna

Ungdomar, både tjejer och killar, påtalade vikten av bra belysning utomhus samt behovet av fler vuxna på stan och i skolan. Även att polisen är mer synliga och aktiva på kvällarna efterfrågades. Eleverna önskade också fler och billigare parkeringar kring gymnasiebyn. Ett behov av fler bussar som går senare och även bussar till och från byarna lyftes. De kom även synpunkter som handlar om sammanhållningen som idrotten erbjuder och att liknande aktiviteter i andra sammanhang önskas. Festivaler och initiativ som Luleå live och Musiknatten är uppskattade. Behovet av kostnadsfria och billigare aktiviteter lyftes.

För barnen var det viktigt med trygghet i skolan, bra cykelvägar till kompisar och bra lekplatser. Festival med barntema önskades.

Gröna ytor och levande centrum

Flera synpunkter handlade om att behålla och utveckla de vackra grönytorna som finns i centrum. Många uttryckte sin oro för förtätningar i centrum. Bevarandet av äldre byggnader är viktigt samt att återbruk övervägs när byggnader måste rivas. Flera lyfte ett önskemål om ett levande centrum med butiker, caféer och mötesplatser. Vidare påtalades vikten av rena och städade gator och miljöer.

Att ge möjligheter till möten lyftes av ett flertal besökare. Att mötas över generationer och nationaliteter men även att olika intresse- och åldersgrupper kan samlas för att umgås. Att vi behåller vårt sociala engagemang och ser varandra. Fler mötesplatser efterfrågas både inom – och utomhus i centrum och i andra delar av kommunen. Även att skolor, förskolor, äldreboenden och mötesplatser behövs i alla kommundelar.

Flera synpunkter handlade om satsningar på skolan. Att satsa på lärare och på barnen i Luleå, både i mindre och större skala. Ett fortsatt arbete med nationella minoriteter inom förskola och skola uppmärksammades även.

Trafik och kollektivtrafik

”Allt går att nå med cykel”. Närhet till allt och bra cykelvägar får beröm men det finns önskemål om bättre belysning längs cykelvägar och att det finns behov av gång/cykelvägar även utanför centrum. En bra cykelstad behöver fler cykelparkeringar på busshållplatser och i centrum.

Buss- och lokaltrafik upplevs som bra men det framkom även önskemål av kollektivtrafik till fler områden och byar. Fungerande kollektivtrafik kräver bättre busshållplatser med skydd mot vind och nederbörd samt information om bussens sträckor vid hållplatser. Luleå behöver även bra tågkommunikationer från och till Luleå. Bilfritt centrum och mindre trafik nämns men lika ofta kom önskemål om fler parkeringar på stan.

Så omhändertas synpunkterna

Synpunkterna var många och varierande. Alla synpunkter har skickats till kommunens förvaltningar och bolag för att ge insikt i vad Luleåborna efterfrågar. Några synpunkter var konkreta och lätta att åtgärda, så som att placera ut fler papperskorgar i centrum, medan andra förslag kräver ett mer strategiskt och långsiktigt tillvägagångssätt. Vissa förslag är inte möjliga att åtgärda direkt men kan komma att övervägas i framtiden.

Stort tack till dig som deltog!

Sidan uppdaterades den 2 januari 2024