Tillfällig flytt när äldreboendet renoveras

I slutet på augusti startar ombyggnad och reparationer på Ingridshems vård- och omsorgboende. I samband med det, behöver brukare flytta till lokaler på Fyren under en begränsad tid.

Tanken var först att alla brukare skulle kunna bo kvar, något som inte är möjligt eftersom man måste utrymma en hel våning i taget.

– Vi har fått ny information från byggentreprenören som inte längre kan garantera säkerheten för våra brukare enligt tidigare planering, säger Anna Drugge, verksamhetschef.

Tre etapper med start i augusti

Renovering och flytt kommer ske i tre etapper med preliminär start i slutet på augusti. Färdigt inredda ersättningslägenheter finns på Fyren, Lulsundsgatan 42. Luleå kommun tar hand om hela flytten och bohaget magasineras under tiden i ändamålsenliga lokaler.

– Personalen följer med sina brukare och vi ska göra allt för att det ska ske så smidigt som möjligt, säger Anna Drugge.

Luleå kommun har tidigare informerat om att lokalerna på vård- och omsorgsboendet måste repareras och byggas om för att uppfylla kraven på fullvärdigt brandskydd. Renoveringsarbetet beräknas ta cirka sex månader från start.

Anna Drugge, verksamhetschef, 0920-45 30 00

Sidan uppdaterades den 14 juni 2022