Bostadsanpassning

Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag som riktar sig till dig som har en funktionsnedsättning. Du har möjlighet att söka ett ekonomiskt bidrag hos kommunen för anpassning av fasta funktioner i och i anslutning till din permanenta bostad. Kommunen beslutar om storleken på bidraget som ska motsvara skälig kostnad för de åtgärder som bidrag kan beviljas till.

Vem kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag?

Bidraget är avsett för personer med alla typer av funktionsnedsättningar.

Du kan söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller eget hus. Om du bor i lägenhet eller hyr ditt hus behöver du godkännande från hyresvärden respektive bostadsrättsföreningen för att genomföra anpassningen.

Gör din ansökan

Det är viktigt att du fyller i alla uppgifter i ansökan och att du bifogar de intyg och bilagor som krävs. Handläggningen kan inte påbörjas förrän vi fått in alla handlingar så tänk på att skicka in en komplett ansökan.

En komplett ansökan ska innehålla följande handlingar:

  • Ansökningsblankett (eller använd vår e-tjänst)
  • Intyg av arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller annan sakkunnig. Ring Rehabs kuntjänst på telefonnummer 0920-45 37 01, för att boka ett hembesök av arbets- eller fysioterapeut.
    Det går även bra att kontakta rehab via e-tjänsten Rehabilitering & hjälpmedel Länk till annan webbplats.. Hembesök är obligatoriskt för att intyget ska kunna utfärdas och hembesöket kostar 300 kr som faktureras månaden efter hembesöket.
  • Kopia av fastighetsägarens skriftliga medgivande till anpassningen
  • I vissa fall kopia av kostnadsberäkning/offert (t ex vid ombyggnationer, tillbyggnader, hissinstallationer)

Handläggningstider
Det är svårt att säga exakt hur lång tid det tar innan du får ett beslut. Det beror på vilken typ av åtgärd det gäller.

Du kan få bidrag för att anpassa och komplettera bostadens fasta funktioner, det vill säga sådant som inte tas med vid en flytt. Det gäller till exempel:

  • Ta bort trösklar
  • Ramp till entrén
  • Bredda dörröppningar
  • Förstärka fast belysning i kök och badrum
  • Dörröppnare

Reparationsbidrag
Bidrag kan lämnas för reparation och besiktning av teknisk utrustning eller av specialutrustning som har bekostats med bostadsanpassningsbidrag. Bidrag lämnas inte för sådana åtgärder som bedöms som normalt bostadsunderhåll. Inte heller om skadan omfattas av försäkring eller annan ersättning.

När du byter bostad har du ett ansvar att välja en lämplig bostad med tanke på din funktionsnedsättning. Är den nya bostaden uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning får du inte bidrag för åtgärder i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader.

Det är viktigt att du väljer bostad med stor omsorg. Tänk på att särskilda regler gäller vid flytt eller byte av bostad. Vid byte av bostad är möjligheterna för bostadsanpassningsbidrag begränsade.

Inför 2026 sker en viktig förändring för dig som blivit beviljad bostadanpassnings-bidrag för installation av hiss i eller i anslutning till din bostad.

Vad innebär det?
När du fick bostadsanpassningsbidrag för att installera hissen så var avsikten att underlätta din vardag. Det innebär att du som mottagare av bidraget också är ägare till hissen. Detta gäller inte bara hissar, utan också andra anordningar som ramper, dörröppnare och spisvakter.

Vad betyder det för dig?
Som ägare till hissen är det ditt ansvar att se till att hissen besiktas och att service utförs med rätt tidsintervall. Kommunen ansvarar således inte för service och underhåll av er hiss.

Dina ansvarsområden:

  • Bevara hissens funktion
  • Underhålla tex vintertid hålla hissen fri från snö/is
  • Service och besiktning

Hur kan du få hjälp med kostnaderna?
Det är du som hissägare som tar kontakt med en hissentreprenör. När du har fått fakturan från det företag som har utfört tjänsten, kan du skicka in en ansökningsblankett och kopia på fakturan för att ansöka om reperationsbidrag.

Viktiga punkter att komma ihåg:

  • Kontrollera om din hemförsäkring täcker reparationskostnader för skador som kan uppstå.
  • Om du behöver utföra omfattande reparationer eller byta ut hissen, ska du kontakta handläggare på kommunen innan åtgärden utförs.
  • Reparationsbidrag kan också sökas om hissen går sönder eller slutar fungera.
  • Bidrag kan inte beviljas för reparationer som beror på handhavandefel ex yttre åverkan och bristande snöröjning.

Vart kan du vända dig för hjälp?
Om du har frågor eller behöver mer information, kan du kontakta bostadsanpassningen via kundcenter, 0920-45 30 00 eller på bostadsanpassning@lulea.se.


Exempel på entreprenörer och besiktningsorgan:

Entreprenörer som utför service på hissar är exempelvis NELAB, Schindler och BAP-konsult. Besiktningsorgan för hissar är exempelvis DEKRA och Kiwa. Det är lämpligt att kontakta den entreprenör som installerade din hiss för service och underhåll.

Har du frågor?

Kontakta oss på bostadsanpassningsenheten, avdelning miljö och bygg.

Du kan ringa oss via Luleå kommuns kundcenter eller skicka ett e-postmeddelande så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Telefon: 0920-45 30 00 (knappval 2)
E-post: bostadsanpassning@lulea.se

  • Malin Sundqvist, bostadsingenjör
  • Ola Johansson, bostadsingenjör
  • Sofia Groth, handläggare

Sidan uppdaterades den 16 september 2025